Update uit de energiewereld

Het gaat goed met het aandeel duurzame energie in de elektriciteitsmix. Zo groeide de capaciteit van  zonne-energie met maar liefst 27,7 GWp een groei van 70% in 2011 t.o.v. 2010. Met de vele (Inkoop) initiatieven zal ook in Nederland het aandeel zonne-energie snel toenemen (Nu bedraagt dit nog maar 0,1% van onze stroomvoorziening, terwijl in onze buurlanden vele malen hoger is). Windenergie maakt nog steeds een enorme groei door zie bijvoorbeeld bijbouw in Duitsland of de USA.  In Nederland zullen komende jaren vele grote windparken worden gebouwd. De totale vraag van elektriciteit zal in 2012 eerder af dan toenemen. Alles meegenomen betekent dat het aandeel duurzame stroom flink zal stijgen in de komende jaren.

Gelukkig is de nieuwbouw van een kernenergiecomplex in Borssele afgeblazen anders zou er te veel stroom worden aangeboden. Nu nog de verhoging naar 130 km per uur voorkomen, omdat deze dure verhoging heel wat extra brandstof gaat kosten en vele nadelen kent.

De Windvogel maakt een keuze voor windmolens op land t.o.v. windmolens op zee, omdat wij zoveel mogelijk schone kWh willen opwekken met dezelfde middelen! Overigens zal wind offshore het moeilijk krijgen om sterk te groeien, omdat het steeds meer concurrentie zal krijgen van grootschalige zonne-energieparken waarbij de kostprijs in 2013 waarschijnlijk lager ligt per geproduceerde kWh dan wind op zee. Tevens zal er veel vraag komen naar het gereedschap op zee, omdat de olie-industrie dezelfde type schepen e.d. nodig heeft voor het ontmantelen van boorplatvormen op de Noordzee, wat komende jaren zal plaatsvinden. Overigens blijft windenergie op land in Nederland veruit de voordeligste vorm van duurzame stroomopwekking en rekenen we de werkelijke kosten (ook externe kosten hierbij opgeteld) van bv kolencentrales dan is ook  offshore wind een veel betere investering.

Misschien kan de overheid zich bij Duitsland aansluiten wat betreft vliegtaks, dat maakt concurrentie ietsjes eerlijker t.o.v. touringcar bedrijven. Nog beter zou zijn als de hele EU kerosine zou belasten.

Of  je het nu wel of niet eens bent met de sancties van Iran tegen de EU (of andersom:-) het is wel een gegeven dat de EU steeds afhankelijker wordt van de olie-import. Landen als Rusland en Saudi-Arabië zien hun invloed hierdoor sterk toenemen.

Laat Nederland en ook de EU snel maatregelen treffen, zodat we niet alleen minder afhankelijk worden maar ook nog voor een schoon milieu zorgen. Sluit u ook aan bij de Windvogel en help zo ook mee energie te besparen en het duurzaam opwekken van stroom. Tevens kan het geen kwaad om onze enorme CO2 uitstoot te verminderen.

 

 

6 thoughts on “Update uit de energiewereld

  1. Als windvogellid ben ik eigenlijk wel klaar met de anti beweging op deze site tegen de 130 km, laat dat gewoon met rust er zijn ook nog leden die verder dan 3km naar hun werk moeten.

  2. @Jan, Het is inderdaad fijn als je net iets sneller kan rijden en zeker buiten de randstad.
    Er kleven echter ook grote nadelen aan.
    Zo moeten we weer heel wat extra duurzame energie opwekken om de verhoging van brandstofgebruik te compenseren. Ook geeft deze dure maatregel weer extra fijnstof waar vele mensen nadelige gevolgen van ondervinden. Zie vele berichten op duurzame energie sites zoals;http://www.solarwebsite.nl/2011/03/130-kmu/

    Het is gelukkig wel zo dat de laatste jaren auto’s steeds zuiniger en schoner worden.

    De Windvogel wil graag meer duurzame energie opwekken (Met besparen wordt het aandeel duurzaam makkelijk en voordelig verhoogd). De Windvogel doet dit niet voor het geld maar voor een beter milieu waarbij we iedere burger van mee willen laten profiteren.

  3. @Jan, Voor milieuvervuiling zijn er wettelijke normen, waarom niet voor energieverspilling zoals met 130 km/uur? Met die snelheden zijn aut’s minder zuinig en schoon dan zou kunnen. Terecht dat deze site 130 km/uur hekelt.

    Meer duurzame energie is geen doel op zich en alleen zinvol als tegelijk fossiele energie verbruik vermindert. Nemen beide toe, dan is de milieubelasting juist groter.

  4. Ho wacht even:

    Auto’s worden niet gemaakt voor Nederland, maar voor Duitsland, Frankrijk etc. Daar is 130 de norm en we leven in Europa, wen er maar aan dat 130 gewoon de europese standaard snelheid is en op deze manier in Nederland juist brandstof bespaard. Reden, alle auto’s zijn gebouwd 130 te rijden, als je in je auto rijd merk je dat ook, hij vind het fijn om 130 te rijden, hij is stiller, en de motor loopt in zijn meest efficiënte toerental, door de verhouding in de versnellingsbak.

    Deze hele discussie is dus dom en hoort helemaal niet bij een initiatief als windvogel. Het draagt juist bij aan het geitenwollen sokken imago. Ik zelf wek mijn eigen elektriciteit op, heb mijn huis goed en gezond geïsoleerd en heb een zonneboiler die warmte en warm tapwater produceerd

  5. (drukte per ongeluk op submit)

    Dus dat zit helemaal goed.
    Ik heb dat allemaal zelf uitgedacht en geïnstalleerd, vanwege het feit dat dat de melkkoe van de overheid gaat worden, energie. De brandstof accijns gaat echt niet weg als je een elektrische auto koopt, die betaal je voortaan ook als je je mobieltje oplaad!

    Ik rij dus lekker 130 op de crouse control het schoonst en zuinigst, maar eigenlijk interesseert het me geen barst, wat ik met mijn auto doe, doet iedereen die met het vliegtuig op vakantie gaat keer 100!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>