Maatregelen wanneer de olietoevoer hapert

Dat we zeer afhankelijk van olie import zijn dat weet bijna iedereen, wat kunnen we voor maatregelen nemen als bijvoorbeeld de olieproductie in Iran en Saudi-Arabië halveert. Indien we verminderde aanvoer hebben zal dit ernstige consequenties met zich meebrengen, gelukkig hebben we wel voor enkele maanden reserves liggen in o.a. de haven van Rotterdam om deze maatregelen uit te voeren.

  1. Maximum snelheid van 120/130 naar 100 km per uur terugbrengen.
  2. De huidige stimulerings regeling van van A label auto’s aanscherpen.
  3. Accijns op kerosine
  4. De brandstof op scheepvaart belasten.
  5. De belasting op arbeid sterk verminderen.
  6. Dienstregeling van treinen, trams en trolleybussen sterk uitbreiden
  7. BTW afschaffen op zonnepanelen
  8. Eigenaars van windmolens hun eigen stroom laten gebruiken.
  9. Straatverlichting uit tussen 2 en 5 uur in de nacht.
  10. De waterkrachtcentrales uitbreiden
  11. Vergunningen om duurzame energie op te wekken versoepelen
  12. Op vele weilanden bomen aanplanten voor biomassa.
  13. Verbod op apparaten die ver boven gemiddeld t.ov. soortgelijke apparaten energie gebruiken.
  14. Maatregelen om fietsen te stimuleren zoals overdekte effen fietspaden.
  15. Alleen woningen kassen laten bouwen wanneer deze energie neutraal zijn.
  16. Alle trekkers, pontjes, scooters elektrificeren.
  17. Winkeldeuren verplicht openen en sluiten.
  18. Gemeenten eetbare producten laten groeien walnoten, appelbomen.

Indien er besparingen op gas of elektriciteit worden bereikt kan dit worden ingezet om oliegebruikende apparaten te vervangen, zoals de elektrische auto die benzine/diesel auto vervangt.

Eigenlijk moeten we nu al beginnen met het nemen van deze maatregelen, niet alleen omdat de olietoevoer minder kan/zal worden maar ook om de uitstoot van schadelijke stoffen te voorkomen en om de uitstoot van CO2 sterk te verminderen, om zo de extreme gevolgen van klimaatsverandering in de nabije toekomst te reduceren. Of CO2 wel of niet bijdraagt aan klimaatverandering, we kunnen beter het zekere voor het onzekere nemen en voorkomen is beter dan genezen. Tevens is het onverstandig om alle fossiele brandstoffen in dit tempo te verbranden en de consequenties aan de volgende generaties over te laten.

*Er wordt nog gewerkt aan deze lijst.

11 thoughts on “Maatregelen wanneer de olietoevoer hapert

  1. Minimale garantietermijn op alle produkten verhogen naar 10 jaar!
    Voor “ecologische” produkten zou het minimum 25 jaar kunnen zijn…

  2. en:

    -m.i.v. 2015 alleen nog maar passiefhuizen laten bouwen

    -woningeigenaren verplichten woningupgrade tot energielabel B uiterlijk 2020

    -diesel accijns verhogen met 20 cent

    -feed-in systeem invoeren voor zonnepanelen naar Duits model

    -alle lantarenpalen in Nederland van LED-verlichting voorzien met bewegingsmelders

    -maximaal inzetten op windenergie op land

    -offshore wind sterk uitbreiden

    -uitgebreid subsidiestelsel opzetten voor allerlei vormen van energiebesparing

    -verdubbelen van energiebelasting voor gasgebruik particulieren boven 2.000 kubieke meter

    etc etc etc

  3. Wat je vooral in de gaten moet houden is dat olie in NL gaat over transport en chemie. En daar moet je vervangen, besparen en verminderen.

    Of om het negatief te stellen; windmolens maken geen benzine en plastics…
    Duurzame Energie wordt in de publieke discussie nogal eens versmald tot duurzame elektriciteit, en daar hebben we in het geval van een oliecrisis niets aan.
    Voor een uitgewerkt beleidsvoorstel, met berekeningen zie
    http://www.peakoil.nl/wp-content/uploads/2008/11/peakoil_nederland_olieschaarstebeleid_2008.pdf

    En

    http://www.peakoil.nl/wp-content/uploads/2009/11/SZPeakoilNL.pdf

  4. # roland zegt:
    24 maart 2011 , 16:27

    Dit verhaal past goed bij http://WWW.WITHOUTHOTAIR.COM
    Doen we allemaal een beetje, dan verandert maar een beetje. Schap dus de meeste maatregelen

    De vraag is wat te doen bij beperkt OLIE aanbod?
    We verwarmen vooral met gas en ook de elektriciteit wordt daarmee opgewekt (en kolen)

    Olie wordt vooral gebruikt bij transport dus:
    – (veel) minder vliegen, accijns help te weinig!
    – (veel) minder zeevaartbrandstof, dus echt fors belasten
    – (veel) minder vrachtautotransport Waar zie ik dat?
    – snelheidsverlaging helpt, maar te weinig. gewoon minder door een flinke heffing.
    – meer trams, treinen, trolleybussen betekent meer energie! Wat doen we met de bussen?
    – minder/zuinige trekkers en andere mobiele voertuigen

    Zon-pv? Dat is minder dan 1% van de elektriciteit, weinig zinvol dus.
    Waterkrachtcentrales? in Nederland?
    Schrap al die andere marginale of soms averechtse maatregelen.

  5. Maatregel 12: “Op vele weilanden bomen aanplanten voor biomassa” zou ik niet aanbevelen. Ook gras in het veenweidegebied is biomassa en wordt nuttig gebruikt, ofwel direct als voedsel, ofwel ingemaakt als voedsel na maaien.

Leave a Reply to Dave Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *