2012 het jaar van de elektrische auto

Een elektrische auto kan je ook thuis opladen en bij vriendenOmdat bijna alle grote automerken 1 of meerdere modellen volledig elektrisch of een plug-in model op de planken hebben staan en daarin heel veel geld voor onderzoek hebben geïnvesteerd kan een grootschalig introductie niet uit blijven.

Met de huidige mix van elektriciteitsopwekking die we nu gebruiken, geeft een elektrische auto op dit moment al minder uitstoot t.o.v. een gelijkwaardige auto met een verbrandingsmotor. Uiteraard moeten we er voor zorgen dat de stroom zo snel mogelijk helemaal duurzaam wordt opgewekt, en daar kunnen we als burgers samen voor zorgen.

Uiteraard is niet auto rijden nog veel beter, maar met de elektrische auto zullen directe uitstoot op straat voorkomen worden. Met alle opslagcapaciteit van elektriciteit, kunnen we met de auto’s een buffer maken in de stroomvoorziening.

Indien 1.000.000 auto’s die veel in steden rijden, al hun energie uit het stopcontact halen,
zal bij een gemiddeld verbruik van één kWh per 5 kilometer en een gemiddelde van
15.000 km per jaar, 3 TWh uur meer elektriciteit verbruikt worden per jaar in Nederland. Dit is ongeveer 2,5 % van de huidige vraag en is dus te overzien. Het zal nog jaren duren voordat een groot deel van de auto’s geheel of gedeeltelijk op elektriciteit rijden maar de revolutie start nu en laat deze direct groen zijn.

Omdat de productieaantallen nu nog zeer klein zijn is er subsidie of belastingvermindering nodig om te kunnen concurreren met de gangbare auto’s. Deze stimulering kan niet eeuwig doorgaan omdat de overheid dan geen inkomsten meer binnen krijgt. Als de overheid nu bijvoorbeeld zegt dat de eerste 5% van de elektrische auto’s van het totale autopark binnen deze gunstige regeling vallen, en dat daarna deze regeling stopt weet iedereen waar hij/zij aan toe is.

3 thoughts on “2012 het jaar van de elektrische auto

  1. Gisteren bij ANWB live geweest en bij het hoofdkantoor stonden enkele tientallen elektrische voertuigen opgesteld en kon je er mee rijden: fietsen, scooters, auto’s, golfkarren en segway’s. Wat mij bij dit soort voertuigen opvalt is de heel erg hoge prijs, een klein autotje kost al gauw 3x zoveel als de benzineuitvoering. Waar ik dan ook bang voor ben is dat in de produktie van het voertuig en de accu’s zoveel energie gaat zitten dat je uiteindelijk niets bespaart. Bij een brandstofauto zit al 1/3 van de totale energiebelasting in de fabricage, dus hoe langer je daar mee rijdt, des te beter voor milieu. En wat doen we met al die accu’s/brandstofcellen die na een paar jaar “op” zijn…?
    Wie weet de cijfers die bij de antwoorden op deze vragen horen?

  2. Dit jaar zijn zo’n 300 e-auto’s verkocht! 1kWh/5 km en 15.000km/ jaar =3000 kWh. Nu verbruik een huishouden 3500 kWh / jaar. Dus het stroomverbruik verdubbeld.

    Veel zinniger is om zuinige auto’s aantrekkelijker te maken. Vreemd zo’n subsidie voor de e-auto ongeacht het verbruik! Laat de onzuinige auto de zuinige betalen!

  3. @Roland De huishoudens zijn maar voor een klein deel verantwoordelijk voor het elektriciteitsverbruik in Nederland.

    Er zijn zo’n 300 elektrische auto’s geleverd. Ik heb een Tesla Model S gekocht (gereserveerd technisch gezien) en moet gewoon nog wachten tot hij geleverd word. “Mijn” auto komt dus nog niet voor in de statistieken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *